PzKpfw VI Ausf. B Tiger II lub potocznie Konigstiger (polski tygrys królewski) był niemieckim czołgiem ciężkim z okresu II wojny światowej. Pierwsze prototypy pojazdu powstały w 1943 roku, a produkcja seryjna trwała w latach 1944-1945, kończąc się na wyprodukowaniu 487 pojazdów. Tiger II był napędzany pojedynczym silnikiem Maybach HL 230 P30 o mocy 700 KM. Był uzbrojony w 1 działo 88 mm PaK 43 L / 71 i 2 karabiny maszynowe MG34 7,92 mm.
PzKpfw VI Ausf. B Tiger II powstał w związku ze zleceniem przez Alberta Speera w styczniu 1943 r. zakładom Henschel i Porsche zaprojektowania nowego czołgu ciężkiego dla niemieckich sił zbrojnych. Pierwsze prototypy były gotowe już w październiku tego roku, a do masowej produkcji wszedł wóz zaprojektowany przez firmę Henschel, przy czym 50 egzemplarzy nowego czołgu posiadało wieżę zaprojektowaną przez Porsche (tzw. wieżę Porsche). Tygrys Królewski miał świetne działo przeciwpancerne, zdolne zniszczyć każdy pojazd opancerzony Armii Czerwonej lub aliantów w tamtym czasie z odległości 1500-2000 m. Był też bardzo dobrze opancerzony, a jego pancerz był starannie wyprofilowany. W rzeczywistości nowy niemiecki czołg był nieosiągalny dla większości pojazdów wroga na dystansach powyżej 1000-1200 m. Niewątpliwie Tygrys II miał liczne wady: przede wszystkim zdecydowanie za słaby silnik, który był taki sam jak w lżejszym o 11 ton Tygrysie I. Uszkodzona była również skrzynia biegów. oraz cały układ napędowy, który był niezwykle awaryjny i podatny na awarie. Tiger II był również niezwykle czasochłonny i kosztowny w produkcji, co biorąc pod uwagę trudną sytuację Niemiec na frontach w latach 1944-1945, było również dużym minusem. Tygrys Królewski przeszedł swój chrzest bojowy podczas operacji normandzkiej latem 1944 roku w ramach 503 Batalionu Czołgów Ciężkich i 101 Batalionu Czołgów Ciężkich SS. Później jednostki wyposażone w te czołgi walczyły również na froncie wschodnim w latach 1944-1945, a prawdopodobnie największa liczba czołgów Tiger II w jednej operacji została wykorzystana w ofensywie w Ardenach na przełomie 1944 i 1945 roku.