Mil Mi-2 był średnim śmigłowcem wielozadaniowym zaprojektowanym przez biuro konstrukcyjne Mil i produkowanym seryjnie w Świdniku. Maszyna miała w pełni metalową, półskorupową konstrukcję ze stałym podwoziem, w klasycznym układzie z wirnikiem głównym i śmigłem ogonowym na belce. Napęd zapewniały dwa silniki GTD-350 w różnych wersjach o mocy 400-450 KM każdy. Oblot pierwszego prototypu miał miejsce we wrześniu 1961 roku, a produkcja seryjna trwała od 1965 do 1985 roku. Szacuje się, że powstało około 5 500 egzemplarzy tego popularnego śmigłowca! Warto zaznaczyć, że polskie zakłady w Świdniku zakupiły od zakładów Mil jedynie dokumentację prototypowej maszyny Mi-2 i to one były odpowiedzialne za pomyślne wdrożenie produkcji seryjnej oraz opracowanie dokumentacji przeznaczonej do takiej produkcji. Wykonano kilka modernizacji wersji podstawowej. Pierwszą była wersja Mi-2T: miała nieco większy udźwig i elektryczny żuraw. W 1968 roku opracowano model Mi-2R, który był wersją rolniczą przeznaczoną do oprysków na dużą skalę. W 1972 roku powstała wersja Mi-2SR, czyli wersja ratownictwa medycznego. Bardzo udany Mi-2 był szeroko eksportowany do krajów Układu Warszawskiego, ale także np. do Peru i Meksyku. Brał udział w wojnie w Afganistanie (1979-1989) oraz podczas walki z katastrofą w Czarnobylu w 1986 roku.