Niepowtarzalna przyroda majestatycznych Alp to temat przewodni rodzinnej gry Alpino autorstwa Piątnika.
Płytka po płytce powstają nowe siedliska dla kóz, rysi, świstaków itp. Jeśli chcesz wygrać, potrzebujesz dobrej taktyki: czy będziesz specjalizować się w jednym typie zwierząt, czy wolisz polegać na różnorodności? Ale konkurencja też nie śpi, więc wartość różnych typów zwierząt zmienia się z rundy na rundę. Wreszcie punkty przyznawane są tylko za największą grupę każdego gatunku zwierząt. Wymaga to szczególnej czujności i elastyczności, a także uwagi na działania konkurencji.
Alpino ma 40 płytek przedstawiających zwierzęta w różnych krajobrazach. Na każdym z nich znajdują się figurki zwierząt lub wody pitnej. W zależności od liczby graczy, w każdej rundzie na środku stołu kładzie się odkrytą odpowiednią liczbę płytek. Przed rozpoczęciem należy także ułożyć w rzędzie płytki z różnymi rodzajami zwierząt i wodopojami. W trakcie gry dowiadujemy się, jak cenny jest każdy rodzaj zwierzęcia czy zbiornika wodnego. Na początku każdy otrzymuje sekretną płytkę, która pod koniec gry może odwrócić losy rozgrywki i zapewnić napięcie do samego końca. Gra składa się z kilku rund, z których każda niesie ze sobą nowe wyzwania i możliwości.
Każda runda jest podzielona na trzy fazy. W fazie 1 musisz powiększyć swój własny obszar: w swojej turze wybierasz jedną z odkrytych płytek i umieszczasz ją na swojej ekspozycji. Podobnie jak w przypadku domina, możesz je umieścić tylko wtedy, gdy co najmniej jeden typ terenu na nowym kafelku odpowiada co najmniej jednemu sąsiedniemu rodzajowi terenu na już położonym kafelku. Jeżeli tak nie jest, talerz można obrócić. Z tyłu każdej płytki znajdują się dwa źródła wody, które można umieścić w dowolnym miejscu. Gdy wszyscy zrobią to dokładnie raz, rozpoczyna się faza 2: zwiększanie populacji zwierząt. Osoba posiadająca płytkę startową bierze poziomą płytkę pozostawioną na rynku i wsuwa ją pod odpowiednią płytkę punktową, taką jak ryś. Oznacza to, że obszar o największym występowaniu rysia oceniany jest obecnie na dwa punkty.
Po osiągnięciu fazy 3 rozpoczynają się przygotowania do kolejnej rundy. Powtarza się to, aż będzie można umieścić poziomą płytkę. Teraz robi się ciekawie, jest sekretna płytka. Każdy po kolei umieszcza go w dowolnym miejscu na swoim terenie, co może doprowadzić do jak największej grupy danego gatunku zwierząt. Bo to jedyny sposób na zdobycie punktów. Ich liczba zależy od liczby płytek krajobrazu wśród płytek punktowych. Punkty przyznawane są za każdy z pięciu rodzajów zwierząt i wodę pitną.
Kto zdobędzie najwięcej punktów, wygrywa tę grę taktyczną dla całej rodziny.