Zaprojektowany jako podstawowy myśliwiec Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, F-14 Tomcat mógł wykonywać misje przewagi powietrznej, eskortowe i uderzeniowe i był bez wątpienia jednym z najbardziej wyrafinowanych i zaawansowanych technologicznie samolotów, jakie kiedykolwiek służyły na lotniskowcu. Prototyp maszyny został oblatany 21 grudnia 1970 roku, a pierwsze samoloty zostały dostarczone Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych cztery lata później. Ostatnie samoloty Tomcat zostały wycofane z eksploatacji dopiero w 2006 roku, co doskonale obrazuje wysoką jakość i świetne osiągi tej maszyny. Najbardziej innowacyjnym i charakterystycznym rozwiązaniem dla F-14 są skrzydła o zmiennej geometrii. Sterowane komputerowo lub ręcznie przez pilota, mogą zmieniać swój kąt natarcia od 20 stopni przy prędkości minimalnej do 60 stopni przy prędkościach naddźwiękowych. Zmienna geometria skrzydeł pozwala również na ich optymalne ustawienie podczas ciasnych manewrów, dzięki czemu ten potężny samolot wykazuje niesamowitą zwrotność. Sercem systemu uzbrojenia Tomcata jest radar Hughes ANG-9, zwykle współpracujący z pociskami powietrze-powietrze AIM-54A Phoenix o zasięgu do 180 km. Szczególnie ważna jest możliwość śledzenia i atakowania więcej niż jednego celu. Nie mniej ważnym elementem uzbrojenia, jak pokazały doświadczenia bojowe z wojny w Wietnamie, jest działko - w F-14 zamontowane wewnątrz kadłuba M-61 Vulcan, wystrzeliwujące do 6000 pocisków na minutę! Oczywiście do Tomcata można również podłączyć inne rodzaje uzbrojenia, takie jak rakiety Sparrow, Sidewinder lub różne bomby. F-14 zawdzięcza również wiele ze swojego sukcesu doskonałej jednostce napędowej w postaci pary silników Pratt-Whitney TF30 o ciągu 9300 daN z dopalaniem. Dane techniczne: Prędkość maksymalna: 2480 km/h, prędkość wznoszenia: 153 m/s, pułap praktyczny 17100 m, zasięg maksymalny: 3200 km, uzbrojenie: stałe - pojedyncze, sześciolufowe działko 20 mm M61-A1, podwieszane - do 6580 kg ładunku.