MS Batory to polski statek pasażerski, transatlantyk, który został zwodowany we włoskiej stoczni Cantieri Riuniti dell'Adriatico w Monfalcone w lipcu 1935 roku, a do służby w Polskiej Marynarce Wojennej wszedł w kwietniu 1936 roku. W momencie wodowania MS Batory miał wyporność brutto ok. 14 300 ton, a jego długość całkowita wynosiła 160,4 metra i szerokość 21,6 metra. Maksymalna prędkość wynosiła 19-20 węzłów.
MS Batory został zaprojektowany i zwodowany w związku ze zmianą założeń biznesowych polskich linii żeglugowych PTTO, które w drugiej połowie lat 30. zdecydowały się na zmianę charakteru swoich rejsów północnoamerykańskich z przewozu emigrantów na przewóz turystów. Ponadto statki obsługujące tę linię (np. SS Kościuszko) były coraz bardziej wyeksploatowane i przestarzałe. W 1932 r. podjęto decyzję o budowie dwóch nowych jednostek (MS Batory i bliźniaczy MS Piłsudski), a budowę zlecono włoskiej stoczni Cantieri Riuniti dell'Adriatico. MS Batory po oddaniu do służby był jednym z najbardziej luksusowych i najnowocześniejszych statków pasażerskich w Polskiej Marynarce Wojennej, a nad wystrojem kabin i pomieszczeń czuwali wybitni polscy artyści tamtych czasów. W latach 1936-1939 MS Batory służył na kierunku północnoamerykańskim na linii Gdynia-Nowy Jork. W momencie wybuchu II wojny światowej statek przebywał na północnym Atlantyku, a od 5 grudnia 1939 r. znajdował się pod dowództwem Royal Navy. Okręt został szybko uzbrojony i przystosowany do pełnienia roli transportu wojskowego. W trakcie wojny uczestniczył m.in. w ewakuacji wojsk alianckich z Francji w czerwcu 1940 roku, lądowaniu wojsk alianckich w Afryce Północnej w latach 1942-1943 czy udziale w lądowaniu wojsk Wolnych Francuzów w południowej Francji w sierpniu 1944 roku. MS Batory często brał też udział w przerzucaniu sił i środków z Ameryki Północnej do Wielkiej Brytanii. Jednostka szczęśliwie przetrwała wojnę i w 1946 roku została przeniesiona do Antwerpii, gdzie przywrócono jej cywilny charakter. Od 1951 roku stał się własnością Polskich Linii Oceanicznych, w których służył jako statek pasażerski do 1969 roku.