Dostępny
94,42zł
Dostępny
94,42zł
Long-range heavy bomber capable of delivering a nuclear payload, developed by Boeing for the United States Air Force entering military service from 1955. The seventy year old design is expected to remain operational until the 2050s. The B-52D variant was used extensively in the Vietnam war. This release from Academy is from the Minicraft tooling. M117 air-dropped demolition bombs included. Markings for B-52D 55-0675: Retired October 1982, broken up December 1993; 56-0676: The first B-52 to down a MiG-21 in combat (over North Vietnam) and preserved at Fairchild AFB; 55-0677: Preserved at the Yankee Air Museum, Michigan; 56-0591: 4925th Test Group (Atomic) "Tommy's Tigator", crashed June 1959 in the Ochoco National Forest, Oregon. Cause, failure of the horizontal stabilizer (tail plane) during low-level flight tests. The crew of five Boeing employees did not survive.
W roku 1948 Departament Obrony USA złożył w koncernie Boeing zamówienie na opracowanie nowego bombowca strategicznego o udźwigu i zasięgu przewyższającym wszystkie dotychczasowe, zdolnego do ataków na cele położone w dowolnym punkcie kuli ziemskiej. Efektem tego zamówienia był projekt samolotu XB-52 ze skrzydłami o skosie 20°, wyposażonego w 6 silników turbośmigłowych. Został on po uzyskaniu silników odrzutowych (a ściśle po zakupie ich licencji w Wielkiej Brytanii) znacznie zmodyfikowany; zwiększono skos skrzydeł do 35°, a liczbę silników podwyższono do ośmiu, umieszczając je parami na podskrzydłowych wspornikach-pylonach; w niekonwencjonalny sposób rozwiązano podwozie samolotu. W roku 1949, po przedstawieniu odbiorcy makiety i uzyskaniu jej akceptacji, przystąpiono do budowy prototypów, wykorzystując przy tym doświadczenia nabyte przy konstruowaniu i budowie wcześniejszego bombowca B-47 Stratojet. Prototyp samolotu B-52 oblatano 1952-04-15. Zaledwie w trzy dni później wzbił się w niebo najgroźniejszy konkurent B-52; samolot bombowy firmy Convair, oznaczony YB-60. Drugim poważnym konkurentem był samolot turbośmigłowy Douglas 1211-I. Ostatecznie jednak do produkcji skierowano projekt Boeinga. Pod koniec lat sześćdziesiątych samoloty wersji B-52G i B-52H zmodyfikowano, instalując nową awionikę i przystosowując je do przenoszenia nowego uzbrojenia w postaci pocisków rakietowych AGM-69A, wymieniono także silniki na nowsze TF-33-P-3 (8x7563 daN). Kolejną modyfikację przeszły istniejące jeszcze egzemplarze bombowców B-52 na początku lat osiemdziesiątych. Polegała ona na zainstalowaniu nowej awioniki i przystosowaniu ich do przenoszenia pocisków manewrujących AGM-86A/B ALCM przez zamontowanie w komorze bombowej rewolweowych wyrzutników tych pocisków. Między 1991-92 niewielka liczba B-52H została uzbrojona w pociski AGM-129 ACM.