To czas niepokojów w Europie lat 20 XX wieku. Popioły Wielkiej Wojny wciąż pokrywają śnieg. Kapitalistyczne miasto-państwo, znane jako „Fabryka”, które napędzało wojnę za pomocą ciężko opancerzonych mechów, zamknęło swoje podwoje, przyciągając uwagę kilku pobliskich krajów.
Scythe to gra o budowaniu silników, osadzona w alternatywnej historii lat 20 XX wieku. To czas rolnictwa i wojny, złamanych serc i zardzewiałych przekładni, innowacji i odwagi. W Scythe każdy gracz wciela się w postać z jednej z pięciu frakcji Europy Wschodniej, starając się zdobyć fortunę i zapewnić dominację swojej frakcji nad ziemiami wokół tajemniczej Fabryki. Gracze podbijają terytoria, werbują nowych rekrutów, zbierają zasoby, zwiększają populację, budują struktury i aktywują potężne mechy.
Każdy gracz rozpoczyna grę z innymi zasobami (siłą, monetami, umiejętnościami bojowymi i popularnością), inną lokalizacją początkową oraz ukrytym celem. Pozycje startowe są zaprojektowane tak, by podkreślić unikalność każdej frakcji i asymetryczny charakter gry (każda frakcja zawsze zaczyna w tym samym miejscu).
Scythe daje graczom niemal pełną kontrolę nad ich losem. Poza indywidualnymi, ukrytymi celami, jedynym elementem losowości są karty spotkań, które gracze dobierają podczas interakcji z mieszkańcami nowo odkrytych ziem. Każda karta spotkania oferuje kilka opcji, pozwalając graczowi na strategiczne podejmowanie decyzji. Walka również opiera się na wyborach, a nie na szczęściu czy losowości. Scythe wykorzystuje uproszczony mechanizm wyboru akcji (bez rund ani faz), co utrzymuje szybkie tempo gry i minimalizuje przestoje.