Rowery szutrowe stają się coraz bardziej popularne wśród rowerzystów. Ich zalety są oczywiste. Mają wygodniejszą geometrię niż rowery wyścigowe, doskonale sprawdzają się poza utartymi szlakami i nadają się do dłuższych podróży. Jednak konwencjonalne komponenty rowerów wyścigowych osiągnęły swoje granice w przypadku tych rowerów. Dlatego Shimano opracowało własne grupy przerzutek specjalnie dla tego typu rowerów.
Dźwignie zmiany biegów i hamulca GRX mają inną geometrię i powierzchnię chwytu. Górne garby zostały podniesione, aby nie można było się poślizgnąć na nierównym podłożu. Wycięcie na kciuk zapewnia pewny chwyt w trudnym terenie przez cały czas. Aby dłonie nie ślizgały się w przód i w tył podczas jazdy w deszczu, wybrano antypoślizgowy materiał, który ma również dobre właściwości tłumiące, a tym samym zwiększa komfort.
Jak zwykle, podwójna dźwignia sterująca serii GRX oferuje wyjątkową ergonomię. Operacje przełączania są krótkie, precyzyjne i mogą być wykonywane przy użyciu niewielkiej siły palców. Oznacza to, że nigdy nie stracisz kontroli nad rowerem, nawet w gorączkowych sytuacjach.
Dźwignia hamulca została również zaprojektowana w taki sposób, aby można ją było szybko zatrzymać w dowolnym momencie z dowolnej pozycji chwytu. Jest ona lekko wygięta do wewnątrz, a oś dźwigni została przesunięta do góry. Poprawia to ergonomię i jednocześnie zmniejsza wymagany wysiłek manualny. Ponadto zasięg dźwigni hamulca można indywidualnie regulować, dzięki czemu rowerzyści o mniejszych dłoniach również mogą bezpiecznie jeździć. Zacisk hamulcowy typu flat-mount poprawia skuteczność hamowania i sterowność w każdych warunkach. Prace konserwacyjne, takie jak odpowietrzanie lub wymiana klocków, można również łatwo przeprowadzić. Klocki hamulcowe L03A z żeberkami chłodzącymi pomagają utrzymać niską temperaturę hamulców, szczególnie podczas długich zjazdów.
Dane techniczne
Materiał dźwigni zmiany biegów/hamulca: aluminium, tworzywo sztuczne.
Technologia: Dual Control, SLR Evo Technology.
Przełożenia: dla 11 biegów.
Regulacja zasięgu: zintegrowana (z narzędziem).
Materiał zacisku: aluminium.
Środek hamujący: olej mineralny.
Montaż: Mocowanie płaskie (dostawa bez adaptera).
Klocki hamulcowe: L03A Żywica z żebrami chłodzącymi.
Długość przewodu hamulcowego: ok. 1700 mm (tył).