Systemowy patriotyzm jest naturalnym ludzkim podejściem, dlatego dzieci łatwo uczą się przynależności do wspólnoty narodowej, o ile nie stoi to w sprzeczności z ich codziennymi doświadczeniami, zwłaszcza więziami rodzinnymi. Dlatego staramy się kształtować w dzieciach poczucie patriotyzmu na bazie rodziny i najbliższego otoczenia – ich małej historii oraz wewnętrznej tradycji, która, stopniowo rozszerzając kręgi i odnajdując wspólne elementy, obejmuje osiedla, miasta, gminy, regiony, a w końcu całą Polskę. Patriotyzm odnajdujemy także w kontekście cywilizacyjnego kręgu, w którym wzrastamy, oraz w ramach globalnej wspólnoty ludzi.
Te pojęcia często pozostają zbyt abstrakcyjne dla dzieci, które myślą w sposób konkretny (co jest typowe dla dzieci – np. mylenie nazw miasta i kraju). Dlatego konieczne jest budowanie przynależności regionalnej i narodowej na bazie konkretnych symboli, obrazów, melodii, wierszy, tańców oraz prostych opowieści.
Program „Polska! To lubię” łączy te koncepcje poprzez codzienne, tygodniowe i roczne kalendarze oraz bezpośrednie doświadczenia angażujące wzrok, słuch, węch, dotyk, równowagę i ruch. Scenariusze zajęć i towarzyszące im przewodniki metodyczne uwzględniają zarówno aktywność fizyczną (w tym gry planszowe na dużą skalę, zabawy ruchowe i śpiewy), jak i drobne prace – rysowanie, składanie i wycinanie na arkuszach roboczych.
Dzięki interaktywnym grom tablica multimedialna staje się nie tylko miejscem wyświetlania treści, ale także centrum aktywności klasy.
Zestaw zawiera:
- plany lekcji na 3 lata nauki, w tym specjalne wydarzenia oraz zajęcia ukazujące znaczenie lokalnej historii;
- dużą kartonową grę i zabawę dla całej klasy: „Kołowy kalendarz”;
- grę edukacyjną w formie puzzli „Kim jestem?”;
- 30 gier i zadań do tablicy multimedialnej;
- 9 arkuszy do kolorowania, wycinania i składania;
- kontury mapy i symbole do obrysowywania;
- prawie 70 animowanych piosenek i wierszy.